Miten optimoida nettisivut? Miten saat paremman näkyvyyden Googlessa ja muissa hakukoneissa? ja Miten hakukoneoptimointi eli SEO auttaa nettisivustoa?
Etsin katsotaan miten hakukoneet oikeasti toimivat ja mikä on hakukoneoptimointi.
Vaikka monet ihmiset ajattelevat että kun haetaan avainsanaa hakukoneessa, hakukone etsii jokaikiseltä sivustolta mitä internetissä on.
Totuus on toisenlainen. Hakukoneet toimivat kuin kirjastot. Ne indeksoivat, arvioivat ja lajittelevat verkkosivuja.
Sen takia meidän pitää kirjoittaa ja muokata artikkeleita tai nettisivustossa olevia muita tekstiä sillä tavalla että ne antavat selkeän kuvauksen jokaisesta artikkelista ja nettisivuston kokonaisuudesta.

Miten Tehdään Hakukoneoptimointi

Google Indeksointi: Ensimmäinen askel hakukoneoptimointiin on indeksointi. Sanotaan näin hakukone on kuin kirjasto, sinä olet kirjailija ja nettisivusi on kirja. Kun kirjoittajalla on uusi kirja, hän joko ilmoittaa kirjastolle tai (jos kirjailija on suosittu) kirjasto automaattisesti lisää uuden kirjan. Hakukoneilla on samanlainen logiikka ja jos Google ei indeksoi nettisivustoa tai uutta linkkiä, voit käyttää Google Hakukonsoli
ja manuaalisesti voit lisätä omia linkkejä.
Otsikko ja Kuvaus: Kotisivun otsikon ja kuvauksen pitää olla tarpeeksi pitkä (ei liian pitkä, eikä liian lyhyt) ja selkeä. Ihanteellisesti otsikon täytyy olla noin 60 merkkiä ja kuvauksen täytyy olla noin 300 merkkiä. WordPressin Yoast SEO lisäosa on kätevä työkalu hallitsemaan hakukoneoptimointi tehtäviä.
Tarpeeksi Informaatiota: Erityisesti jos olet kirjoittamassa artikkeleita, sivulla pitää olla tarpeeksi informaatiota. Sen takia ei kannata kirjoittaa niin lyhyitä artikkeleita. 300 sanaa tai enemmän olisi hyvä määrä.
– Ole Ainutlaatuinen: Kun kirjoitat blogia tai artikkeleita, kerro asiat omilla sanoilla. Älä kopioi muilta sivuilta. Jos sinun tarvitse lainata osan toisen tekstistä, käytä lainausmerkkejä ja myös merkitse mistä sivusta olet lainannut sen osan.
– Käytä Avainsanoja: Avainsanat eli hakusanat ovat tärkeitä ja niitä kannattaa käyttää. Google Adwords on Googlen avainsanatyökalu. Itse asiassa se on avainsanojen suunnittelija mainostajalle mutta kaikki voivat käyttää sitä ilmaiseksi.
Kun halutaan nähdä mitä avainsanoja ihmiset etsivät netissä ja montako kertaa he etsivät tiettyä sanaa, Google Adwords olisi hyvä työkalu.
Google Trends on myös hyvä nettisivu katsoessasi suosittuja hakusanoja.
Avainsanoja voi käyttää kahdella tavalla.
Tapa Yksi: Voit käyttää avainsanoja otsikossa tai tekstin sisällä. Jos aiot käyttää avainsanoja tekstin sisällä, rakenna lause avainsanan ympärillä.
Älä pelkästään listaa avainsanoja peräkkäin.
Tapa Kaksi: Voit käyttää niitä erikseen. WordPressissä ja Bloggerissa on työkaluja avainsanoja varten ja niille voit lisätä avainsanat mutta kannattaa käyttää vain 6-7 avainsanaa maksimi ettei siitä tulisi spammi.
Optimoi Linkit: Usein kun nettisivut rakentavat linkkejä, ne käyttävät otsikossa olevia sanoja.
Esim: Kun otsikko on ”Käytettyjen Tavaroiden Hinnoittelu Netissä ja Kirpputorilla”
Linkki tulee olemaan automaattisesti ”reilukirpputori.fi/kaytettyjen-tavaroiden-hinnoittelu-netissa-ja-kirpputorilla
Mutta et tarvitse niin pitkää linkkiä, sen takia voit muokata ja lyhentää sen.
esim: https://reilukirpputori.fi/kaytettyjen-tavaroiden-hinnoittelu
Huom: Jos linkki on niin pitkä usein sitä pidetään spammina.
– Sivukartta: Sivukartta helpottaa hakukoneiden töitä ja antaa selkeän kuvauksen sivustostasi. Voit luoda sivukartan xml-sitemaps.com osoitteesta ilmaiseksi ja ladata sen Google Haku Konsoliin.
– Backlink (Paluulinkki): Mitä backlink tarkoittaa, ensin selitetään se lyhyesti. Backlink eli paluulinkki tarkoittaa sitä että ulkoiset linkit osoittavat sivullesi ja tavallaan ne suosittelevat sivuasi. Sanotaan että on yksi sivusto käsitöistä ja siinä sivustossa mainitaan ”https://reilukirpputori.fi on hyvä paikka myydä käsitöitä”. Tässä vaiheessa käsityö sivusto antaa minun sivuilleni paluulinkin.
Tärkeä tietää backlinkeistä
– Kaikki linkit eivät ole backlinkkejä: Jos käytät <a href=”nettisivun osoite tähän” rel=”nofollow”>Nettisivun Nimi</a> tätä koodia ja laitat nettisivun osoitteen sen sisään, sanot hakukoneille että sinä et halua antaa backlinkkiä niille sivuille.
– Tärkeintä on laatu, ei määrä: Hakukoneet katsoo montako linnkiä osoittaa sivullesi ja niiden laatua. Vaikka monet nettisivut osoittavat sivullesi, jos ne eivät ole laadukkaita linkkejä, niiden vaikutus on pieni.
Mikä on laadukas backlinkki? Jos sivusto on suosittu, sillä on sama aihealue ja se antaa sivullesi backlinkin. Sitä kutsutaan laadukkaaksi backlinkiksi.
– Miten saada backlinkkejä:
— Voit luoda tilejä sosiaalisessa mediassa ja lisätä nettisivustosi linkit profiiliin.
— Jotkut nettisivut antavat mahdollisuus jättää linkkejä, kun kommentoit.
— Backlinkkejä myös voi ostaa muilta sivuilta.
— Viimeksi voit tehdä yhteistyötä muiden nettisivujen omistajien kanssa ja vaihtaa linkkejä.

Google Näkyvyyden Parantaminen

Hakukoneoptimoinnin jälkeen kotisivujen näkyvyys googlessa parantuu mutta se ei riitä. Kun sinulla on uusi nettisivusto, Google harvoin antaa sinulle paikan ensimmäisellä sivulla. Tarvitset ensin luotettavuutta ja Googlen tai muiden hakukoneiden luotettavuuden saaminen kestää jonkin aikaa. Hakukoneet ottavat huomioon myös sivuston vierailijoiden kokemukset.
Jaa linkkejä: Alussa sinulla on uusi nettisivusto ja sinulla ei ole vielä Google näkyvyyttä. Siis miten saat kävijöitä sivuillesi.
Tässä vaiheessa sosiaalinen media on hyvä kanava jaka linkit ja saada vierailijat sivullesi.
– Pidä vierailijoista kiinni: Yksi tärkeimmistä asioista on kävijöiden vietetty aikaa nettisivuillesi.  Tehtäväsi on pitää kävijöistä kiinni mahdollisimman kauan. Nykyään ihmiset eivät lue pitkiä tylsiä tekstejä ja he lähtevät heti sivustostasi. Kuvat ja videot saavat ihmiset kiinnostumaan sivusta, artikkelista jne, sen takia käytä kuvia ja videoita.
– Valitse hyviä aiheita: Jotkut hakusanat etsitään usein ja jotkut harvoin hakukoneissa. Monet ihmiset joilla on nettisivut aloittavat kirjoittamaan suosituimmista aiheista. Valitettavasti kun sinulla on uusi nettisivusto, se ei auta paljon. Koska siitä aiheesta on jo kirjoitettu niin monta kertaa.
Mitä pitää tehdä?
Valitse aiheita joista ei ole paljon tietoa netissä. Tämä voi tulla monelle yllätyksenä mutta on vielä paljon sellaisia aiheita joista on kirjoitettu liian vähän. Syy on se että ne hakusanat etsitään pari sataa kertaa tai pari tuhatta kertaa kuukaudessa ja isoja/vanhoja nettisivustoja ei kiinnosta se määrä.
– Kirjoita yksityiskohtaisesti: Aloita sivuston pääaiheesta ja kirjoita yksityiskohtaita siitä. Sanotaan että sivustosi pääaihe on ”sisustus”
Voit kirjoittaa olohuoneen sisustuksesta, makuuhuoneen sisustuksesta, pihasta jne eri artikkeleissa ja kerrot mahdollisimman paljon sisustuksesta ja siihen liittyvistä asioista.Tavallaan tämä antaa sivullesi arvovallan.
– Ota rennosti ja älä yritä liikaa: 
Hakukoneoptimointi auttaa mutta kaikki ei tapahdu heti. Google tarkistaa sivuston luotettavuuden ja joka tapauksessa se kestää 3-6 kuukautta kunnes Google antaa sivullesi hyvän paikan. Sen takia alussa ota rennosti, kirjoita 2-3 artikkelia viikossa ja jaa sivuston linkkejä vain somessa.
– Pelkkä raha ei riitä: Googlen Adwords palvelussa voit maksaa ja saada paremman näkyvyyden mutta se kestää vain vähän aikaa (kunnes raha loppuu).
Google näkyvyys hinta : Google Adwords palvelussa hinnoitellaan jokainen hakusana erikseen. Hinta vaihtelee hakusanojen kysynnän mukaan.
Esim: ”lastenvaatteet” tällä hakusanalla on kova kysyntä ja monet yritykset haluavat olla hakukoneiden yläosalla siis se maksaa noin euron jokaisesta klikkauksesta. Google Adwords sivustossa on avainsanatyökalu & avainsanojen suunnittelija ja niiden avulla voit tarkistaa hintoja ja luoda mainoskampanjan.
Jos sivullasi on suoramyyntiä, Googlen hakutulos mainokset ovat käteviä muuten en suosittele käyttämään paljon rahaa siihen.
Huom: Googlen mainokset eivät vaikuta sivustosi paikka pysyvästi. Toisin sanoin kun raha loppuu, menet saman paikkaan takaisin hakutuloksissa.
Jos et halua maksaa Googlelle koko ajan, hakukoneoptimointi on pakko tehdä saadaksesi paremman näkyvyyden hakukoneissa.
Toinen tapa saada näkyvyyttä Googlessa on ostaa hakukoneoptimointi palvelua markkinointiyrityksestä.